Cele două aspecte menționate, consumul de apă și numărul de persoane prezente, sunt cele mai sensibile aspecte pentru proprietar. Din păcate proprietarii cel mai des se uită în lista de plată la consumul de apă și la numărul de persoane, cheltuieli mici în raport cu alte sume repartizate în lista de plată și care, poate, ar necesita o mai atentă verificare și informare.
În cadrul Legii 196/2018 nu se prevede un termen limită până la care proprietarul are obligația de a depune, transmite etc consumul de apă sau cererea de scutirea la numărul de persoane.
Dar, Legea 196/2018 stabilește faptul că:
- lista de plată trebuie întocmită într-un termen de 5 zile de la data sosirii ultimei facturi;
- comitetul executiv avizează toate actele emanate din partea asociației;
- comitetul executiv emite decizii în ceea ce privește activitatea curentă;
- comitetul executiv stabilește numărul de persoane prezente;
- asociația de proprietari are un regulament de condominiu.
În condițiile în care există menționată o dată limită până la care se pot lucra listele de plată de către administrator, rezultă că orice fel de cerere, act, solicitare etc pot fi luate în calcul până la acea dată limită.
Data limită pentru administrator este data la care termină de prelucrat lista de plată și trimite dosarul către cenzorul asociației pentru verificare. Fiind închisă lista de plată acesta nu mai poate realiza modificări. Orice fel de modificare, regularizare va fi realizată în luna imediat următoare, procedeul fiind urmărit de către cenzor.
- Situația în ceea ce privește cererea de scutire
Având în vedere că asociația afișează lista de plată cu o lună în urmă, există două mari posibilități pentru proprietar: să depună cererea de scutire la asociație în luna calendaristică la care se referă scutirea sau să aibă acceptul comitetului pentru a fi luată în considerare de către administrator o astfel de cerere chiar depusă în luna următoare lunii în care a existat modificarea, bazat pe lipsa întocmirii ÎNCĂ a listei de plată pentru luna la care se referă cererea de scutire.
În prima situație, depunerea în termen, nu pot exista probleme. Să nu uite proprietarul să realizeze cererea în două exemplare și pe unul să primească număr de înregistrare. Nu de alta dar să nu “uite” administratorul sau mai grav, să aibă proprietarul dovada formulării unei astfel de cereri.
În situația în care proprietarul a uitat să depună cererea în luna calendaristică la care se referă scutirea, comitetul poate lua în calcul o astfel de solicitare, atâta timp cât lista de plată nu a fost întocmită și atâta timp cât se susține cererea proprietarului.
Dacă nu există adoptat un regulament care să menționeze o anumită dată pentru depunerea unor astfel de cereri, cu sancțiunea neluării în considerare, eu spun că nu există un impediment pentru ca proprietarul să nu beneficizeze de o astfel de scutire.
Poate exista și o hotărâre a adunării generale care să stabilească o dată limită de depunere, aspecte care clarifică data limită de depunere a cererii.
Dacă în lista de plată s-a greșit numărul de persoane prezente, proprietarul poate realiza o contestație a listei de plată, solicitând realizarea regularizării la luna imediat următoare. Dacă contestația este întemeiată, în lista de plată imediat următoare administratorul realizează înregistrările corespunzătoare. Comitetul ar trebui să aibă un punct pe ordinea de zi – aprobarea regularizării.
- Situația în ceea ce privește consumul de apă
Pentru cei care au montate aparate de citire cu transmitere la distanță, punctul este lipsit de interes. Pentru cei care au contoarele clasice, majoritatea, există obligația de a transmite citirea, la fel, în termen pentru a putea fi procesată informația și transpusă în lista de plată lunară.
Și consumul de apă se regularizează în caz de eroare de transmitere etc în lista imediat următoare. Există și în acest caz acel termen limită în care administratorul procesează și finalizează lista de plată lunară. Orice fel de transmitere ulterioară nu poate fi luată în considerare (se modifică calculul în listă).
Asociațiile de proprietari au adoptat mai multe variante de lucru:
- citirea se realizează de către fiecare proprietar pentru fiecare apometru într-un anumit interval din lună;
- citirea se realizează lunar de către o persoană desemnată în acest sens;
- citirea se realizează de către proprietar pe baza anunțului administratorului, la data la care și furnizorul realizează citirea apometrului general.
În situația în care proprietarul nu dă citirea la timp sau este dezinteresat să dea citirea, s-au propus următoarele masuri în cadrul asociațiilor:
- după două luni necitite în care se trece ultimul consum se trece la norma de paușal fără drept de regularizare;
- după prima lună fără citire se trece la paușal iar din luna a doua se distribuie celor care nu dau citirea toată diferența de consum.
Sigur că, astfel de măsuri trebuie aprobate de către adunarea generală și spun eu, nu scapă total de critici. Spun doar atât: nu are cum să consume o familie compusa din două persoane 50 mc de apă rece și 50 mc apă caldă într-o lună. Este un consum care cauzează un prejudiciu proprietarului, atâta timp cât nici norma de paușal nu stabilește un astfel de consum iar proprietarul este obligat să achite ceva ce nu a consumat. La fel de adevărat este faptul că hotărârea adunării generale este obligatorie și refacerea listei poate fi obținută de către proprietar doar prin intermediul instanței de judecată.
- Concluzia finală – abordarea cea mai des întâlnită
Este de bun simt, de bună vecinătate și de înțelegere: dacă a uitat proprietarul să dea citirea sau să depună cererea de scutire în luna la care se referă, președintele primește aceste cereri până la momentul la care sunt lucrate listele de plată. Transmite administratorului aceste informații care sunt luate în considerare.
Simplu, transparent, de bun simț și mai ales în sprijinul proprietarului. Se poate întâmpla oricui să uite.
Autor Gelu Puscas